MEDITATIE

MEDITATIE

Meditatie is niet zozeer een manier om je terug te trekken uit de wereld. Het is veeleer een levenskunst, een methode die het mogelijk maakt te genieten van vredig aanwezig zijn bij alles wat je doet, waar je het ook doet, en dat iedere dag weer. *Jon Kabat-Zinn

Het is dus een staat van ‘zijn’ die verkregen wordt door diepe vrede. Deze staat bereik je wanneer je geest kalm en stil is, maar toch alert.

Niet alleen zogenaamde ‘zweverige types’ beoefenen deze eeuwenoude traditie. Uit de enorme hoeveelheid “meditation-apps” die gedownload wordt, is af te leiden dat steeds meer mensen deze vorm van ontspanning en zelfreflectie proberen en appreciëren.

Meditatie kan men op verschillende manieren definiëren. Men zou het kunnen noemen het concentreren of kalmeren van de geest, het afstand nemen van gedachten. Of het dichter bij onszelf komen of aanwezig zijn in het moment. Er zijn ontelbare definities. De eenvoudigste verklaring werd echter in de Yoga sutra’s van Patanjali gegeven:

“Wanneer de geest wordt losgekoppeld van de zintuiglijke ervaring en constant en consistent op een punt of één voorwerp is gericht, ontwikkelt zich de staat van meditatie”.

Het beoefenen van meditatie heeft verschillende voordelen:

  • Het vermindert stress en angst
  • Het vermindert lichamelijke en geestelijke spanning
  • Het verhoogt het zelfbewustzijn
  • Het verbetert de concentratie
  • Het verbetert de emotionele stabiliteit
  • Het ontspant en kalmeert de geest
  • Het verhoogt het gevoel van geluk

Alle soorten meditatietechnieken beogen hetzelfde doel: het vertragen of zelfs compleet stopzetten van de activiteiten van onze geest.

De verschillende meditatietechnieken:

Japa of matra meditatie

Deze meditatievorm houdt het zingen van Matra’s in. Deze matra’s zijn meestal in het Sanskriet. Matra’s kunnen ook eender welk woord zijn wat kalmte, inspiratie en zelf respect oproept.

Tratak of ‘staar’ meditatie

Bij deze vorm blijf je naar 1 punt staren, zoals bijvoorbeeld naar de vlam van de kaars.

Ademhaling of Zen meditatie

Hier ligt je focus op je ademhaling. Komen er gedachten op of dwalen ze af dan breng je steeds je focus terug op je ademhaling.

Derde oog meditatie

Hierbij breng je je focus op je derde oog. Dat is gelegen tussen je wenkbrauwen.