5 Punten

5 PUNTEN VAN YOGA

5 punten van yoga:

1. Juiste oefeningen: asanas
2. Juiste ademhaling: pranayama
3. Juiste relaxatie: shavasana
4. Juiste voeding: vegetarisch
5. Positief denken en meditatie

1. Asana

“A health body is necessary for keeping a healthy mind”
“Asana” is het sanskriet woord voor “steady posture”, een pose aanhoudend voor enige tijd. Asanas werken in op de doorbloeding en de flexibiliteit van het ganse lichaam: zowel op de klieren, de organen als op de spieren, pezen en banden. Het helpt de ruggengraad soepel en flexibel houden wat de vitaliteit van het lichaam doet stijgen.

2. Pranayama

Goede ademhaling is nodig om zuurstof te brengen naar vitale organen. Er zijn twee belangrijke ademhalingsmethodes: ‘buikademhaling’ en ‘volledige yogi ademhaling’.
De yogi ademhalingsoefeningen noemen we pranayama’s. Deze oefeningen helpen je om de vitale sterkte van het lichaam te doen toenemen en helpen bij het helen en beter groeien. De adem en de geest zijn direct met elkaar verbonden dus we kunnen stellen dat door de ademhaling te controleren, we onze geest kunnen controleren.

3. Shavasana

Als het lichaam en geest onder constante druk staan zullen de prestaties afnemen. Net zoals machines een periode van rust nodig hebben na een periode van werken, heeft ons lichaam ook een moment nodig om te relaxen en af te koelen om zo te de energie te verzamelen om opnieuw tot presteren over te gaan. Op het einde van een yogales gaan we over tot een diepe relaxatie om zo het hele lichaam en alle zintuigen tot rust te brengen. Ze werkt efficiënter dan uren van onrustige slaap.

4. Goed eten

Het juiste eten is nodig voor fysieke en mentale gezondheid. We kunnen het effect van eten niet negeren op het welzijn van onze geest. Een yogi dieet is een lacto-vegetarisch dieet. Het houdt in dat we groenten, granen, noten en zaden, fruit en melkproducten mogen eten. Deze zijn makkelijk verteerbaar en dragen bij aan de vitale energie. Yogi’s mijden het eten van vlees, vis, eieren, uien, look, alcohol en drug omdat het eten van deze produkten agressie zou stimuleren.

5. Positief denken en meditatie

Het denken heeft een directe impact op onze energie en de conditie van het lichaam. Negatieve gedachten doen het energielevel onmiddellijk dalen.
Meditatie is het eten van onze geest! Meditatie helpt bij het reduceren van stress, het brengt klaarheid, helpt de concentratie en brengt het bewustwordingsniveau naar boven. Regelmatig mediteren is nodig voor iedereen wie zijn mentale, spirituele en fysieke welzijn wil doen stijgen.